2010. július 23., péntek

Értékelés: Eredet (Inception)

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) képzett tolvaj, aki remekül kezeli a veszélyes helyzeteket. Ő azonban nem műkincseket rabol, hanem emberek titkait, melyek mélyen a tudatalattiban rejtőznek, és csak akkor férhet hozzá, amikor az áldozat alszik, mert az agy ekkor a legsebezhetőbb. Cobb ritka képessége értékes elemmé teszi őt ebben a korrupt világban, de ez azzal jár, hogy nemzetközi körözést tűznek ki rá, és mindent hátra kell hagynia, amit szeretett. Hamarosan azonban komoly lehetőséget kap: egyetlen utolsó munkát kell elvégeznie, és visszakapja régi életét, csakhogy a küldetés majdhogynem lehetetlennek tűnik. Cobbnak és specialistákból álló csapatának ezúttal ráadásul nem ellopnia kell egy tervet, hanem nekik maguknak kell kieszelniük egyet, és amennyiben sikerrel járnak, ez lesz a tökéletes bűntény. De ekkor feltűnik egy ellenség, aki mintha minden lépésükről előre tudna.

Kezdhetném úgy is, hogy kicsit csalódott vagyok, de ez így nem lenne igaz. Eltelik az első jó néhány tíz perc, amikor azt hiszed, alig történik valami, végig laposnak érzed, de végül eljön az az idő, amikor rádöbbensz, hogy minden egyes apró, és akkor még jelentéktelennek tűnő mozzanat majd hatalmas jelentőséggel fog bírni. Azt is tudomásul kell venni, hogy a két és fél órás játékidőre épp ezért volt szükség, hogy minden egyes dolog összeálljon, kb., mint egy több száz darabos kirakó darabkái, és azzal szintén számolni kell, hogy a sok apró momentum, valamint a cseppet sem átlagos történet bizony emésztésre szorul. Egy jó tanács, mielőtt úgy döntesz, beülsz a filmre: nem árt, ha kipihent vagy, mert a több szálon futó események miatt nagyon oda kell koncentrálni, hogy a végén megérts mindent.

Ha megemlítem Christopher Nolan nevét, szerintem a legtöbb mozirajongó egyből tudja hová tenni. Én legalábbis napjaink rendezőtehetségei közé sorolnám. Nem lehetett egyszerű, egy ekkora látvánnyal és történettel bíró hatalmas költségvetésű mozit levezényelni. Tényleg egy olyan világot tárnak a szemünk elé, ami elkápráztat, megbabonáz, és magával ragad. Valamint itt az élő példa, hogy 3D nélkül is tökéletes térhatást lehet elérni, csak épp képzelőerő kell hozzá, ami neki van, szerencsére! Annyiban viszont szerencséje volt Nolannek, hogy a stáb összes tagjára ráaggathatjuk a profi címkét, így legalább velük nem ütközött nagyobb nehézségekbe – gondolom. Egy kicsit eszembe jutott a rendező Mementó című filmje, mely visszafelé pörgeti az eseményeket, és szintén az összetettségében rejlik a zsenialitás, és a poén az, hogy Nolan ezt még 2000-ben tudta produkálni.

Jöjjenek a szereplők. Semmiképp nem elhanyagolható Leonardo DiCaprio, Marion Cotillard, Joseph Gordon-Levitt és a fiatal Ellen Page színészi játéka. Engem ők teljes mértékben meg tudtak győzni, mindegyikükre passzolt a szerep, és hatalmas alakítást láthattunk tőlük, de a legjobban Ellen Page-en lepődtem meg, egyszerűen nem néztem volna ki belőle, és tényleg hihetetlenül telibe találtak vele. Szintén meglepetés tehetségként hatott rám Tom Hardy és Cillian Murphy, utóbbival kicsit meggyűltek gondolataim, de aztán beugrott, hogy a The Dark Knight-ban Madárijesztőként láthattuk ők, szintén kiváló szerepben.

Kitérnék még kicsit a forgatókönyvre, amihez bizony bőven kellett utánajárás, és aprólékos munka, hogy ne találjunk benne hibát. Ide abszolút jár a piros pont Nolan úrnak, és talán ennek is köszönhető, hogy ennyire jól összerakott a film, mert saját forgatókönyv alapján rendezni, azért jóval átláthatóbb, és magasabb szinteket tud vele megcélozni. Azt hiszem Hollywood elégedett lehet a végeredménnyel, főleg ha megnézzük az IMDb helyezését, ahol felsorakozott A remény rabjai és A keresztapa mögé harmadikként. Azért ez így elég pazar teljesítmény egy hét után!

Hans Zimmer zeneszerző ismét bizonyította azt, amit már oly sokszor, hogy az ő zenei aláfestésével ad a filmnek egy olyan löketet, amivel még jobban belemélyedhetsz, és átérezheted az egész hangulatát.

A magyar szinkronról úgy tudnék nyilatkozni, hogy nem volt rossz, mert nagyon minőségire sikerült, de az eredeti hangokkal, sokkal jobban átélhetőbb lett volna az egész légkör.

Nem elhanyagolható a látványvilág, ami nagyjából minden második jelenetben ott van, hatalmas megvalósításokat és ötleteket láthatunk megelevenedni. Viszont én egy kicsit többet vártam „az utcán jön a vonat” jelenettől, ugyanakkor kellemes csalódás ért, mikor a „havas tájas-mesterlövészes” jelenetet nézhettem, egyszerűen fantasztikus lett!

Elgondolkodtam, hogy kilenc, vagy tíz legyen a végeredmény, de mivel az első percektől kezdve az alapoktól indított, és folyamatosan növekedett a színvonal, és a minőség, de a végére még az izgalomfaktor is, így nem is kétséges, hogy jár neki a 10/10-es pontozás, mert ha ennek nem, akkor minek?Úgy érzem, mindenre magyarázatot kaptunk, persze maradtak nyitott kapuk, bár nem hiszem, hogy terveznek folytatást. A teremből kijőve kisebb tréfaként ellőttem, hogy a DVD-re az alternatív befejezést nagyjából 5 másodpercben meg lehetne valósítani. Meglátjuk, mi lesz belőle. Utolsó mondatként, engem ezzel a kis totemmel (így nevezik a filmben) jól megfogtak, jelentősége pedig erejében rejlik.

  • IMDb
  • Magyar bemutató:

15 megjegyzés:

moo írta...

kicsit mintha eltúloztad volna... :) legyen inkább 12es, nem?? lol

joe cole írta...

Azért arról a 3. helyről fog ez még lentebb csúszni a hetek során. (lásd Sötét lovag)

Egyenlőre az év filmje nálam is, és nem valószínű, hogy bármi megelőzné.

Crash írta...

Jelenleg a hét filmje nálam :P.
De a viccet félre téve így h aludtam rá 1et ma már jobbnak tűnik a dolog mint ahogy tegnap láttam persze még mindig messze a 10es kategóriától az én olvasatomba(talán egy erős 8).
Ha 25-30 perccel rövidebb és kevesebb (szerintem olykor tök fölösleges) látvány effektet akarnak belefűzni akkor jobban ütött volna. és ami még nekem sok volt az h nagyon szájbarágósak bizonyos részek (pl barátnős\feleséges).

Gaga írta...

Eszméletlen film volt, minden percét élveztem, ilyen befejezést rég láttam, ahol az egész mozi várja, hogy mi történik. 10/10 nem is vitás

Robert Vari írta...

Én ki merem jelenteni hogy filmről még ilyen állapotban nem jöttem ki... komolyan mint ha kiütöttek volna. A kollégámmal akivel megnéztük azon poénkodtunk hazafelé hogy a lerobbant teherautó az utcában amit alig tudtunk kikerülni az ő ötlete volt e?.... Nálam ez nem az év filmje, életem egyik legjobb film élményét kaptam.. Köszönet érte a rendezőnek és az egész csapatnak.

függő írta...

Moo, Crash: én nem éreztem így, ahogy írjátok, a játékidőre szerintem még mindig szükség volt, de a látványeffektek csökkentése is hülyeség. Azt azért el kell fogadni, hogy blockbusternek titulált művészfilmről beszélgetünk, ami nem mindenkinek lesz pálya. Lásd: Kilenc (Nine)

joe cole: természetesen az év filmje eddig, és valóban nem úgy tűnik, hogy lesz vetélytársa, aki megszorongatná.

Gaga, Robert Vari: örülök, h tetszett!

Kóczy írta...

Nálam is 10/10-es. Ugyan még nincs vége az évnek, de nem kizárt, hogy az év legjobbja az "Eredet".

Nekem az nagyon tetszett, hogy Nolan a végén tulajdonképpen a nézőre bízta a döntést.
Na, de tetszett az egész, elejétől a végéig. :)

Névtelen írta...

Valóban nagyon komoly cucc, egyetértek!

Kóczy írta...

@függő: Cillian Murphy-t a Nolan-féle Batman filmeken kívül érdemes megnézni szerintem a "28 nappal később", a "Napfény" és a "Kényszerszünet" című filmekben, mind a három nagyon érdekes film. Szerintem.

függő írta...

28 nappal később még anno DVD-n néztem (meg vettem is), Napfényt moziban láttam. Kényszerszünet hirtelen nem ugrik be, de rászörcsölök :)

Kóczy írta...

A "Kényszerszünet" 2003-as film, anno az "ír Trainspotting"-ként volt beharangozva. Cillian Murphy-n kívül szerepel benne Colin Farrell és Colm Meaney is.

Kanyecc írta...

Gyerekek, ez büntet így előzetes alapján.

Névtelen írta...

az év filmje!

Névtelen írta...

az év filmje 100/100 pont

Névtelen írta...

Már évek óta tudom, hogy Christopher Nolan pontosan azt a józan, gyémántkeményen realista hozzáállást képviseli, ami kritikai maximumig viszi egy mozifilm értékét. George Lucas és James Cameron pedig már az ezredforduló utáni első években elásták magukat a sárga-vörös-infravörös földig bugyuta parasztvakító látványorgiáikkal. Eddig a III. évezred-béli filmtermés alapján a legönkritikusabb rendezőnek Nolant tartom, immunis a CGI, 3D és stúdiófejesek káros hatására. Az Eredetet is imádtam, noha a téma volumenét tekintve kisebb, mint a TDK. Nagyon várom 2012 nyarát!

Angelus írta...

Megjegyzés küldése

Filmnews.hu - Hírek egyenesen Hollywoodból