2010. december 25., szombat

Értékelés: Fekete hattyú (Black Swan)

Black Swan

Nina (Natalie Portman) egy New York-i ballett társulat balerinája, akinek élete kihívása a profi tánc. Megszállott anyjával, Erikával (Barbara Hershey) él, aki egykoron balerina volt és most lánya életét akarja irányítani. Amikor Thomas Leroy (Vincent Cassel) művészeti vezető úgy dönt, hogy a príma balerina Bet MacIntyre-t (Winona Ryder) kora miatt lecseréli, és helyét a következő szezon kezdődarabjában, A hattyúk tavában Nina veszi át, viszont Nina verseng egy új táncossal, Lilyvel (Mila Kunis), aki még Leroyt is lenyűgözi. A hattyúk tavához olyan táncosra van szükség, aki el tudja játszani az ártatlan és kegyelmes Fehér Hattyút, valamint az álnok és érzéki Fekete Hattyút. A két fiatal táncos rivalizálásából hamarosan csavaros barátság alakul, és Nina kezdi felvenni a kapcsolatot sötét oldalával, és a nemtörődömség akár a saját pusztulását is okozhatja.

Az utóbbi évek legjobb balettos, és nem balettos drámájával állunk szemben, amit Darren Aronofsky mester lélegzetelállítóan lebilincselőre gyúrt. Egyszerre szép, piszkos, egyedi és ijesztő. Nem sűrűn találkozhatunk effajta filmmel, ami lazán lesöpri vetélytársait. Többszörösen Oscarért kiált, mert hát rendben van a rendezés, a vágás, a női főszereplőnk, és még kitudja. Itt befékezek, ugyanis a tánc közbeni realisztikus vágás szó szerint lélegzetelállító, és mikor a darkos pillanatok érvényesülnek, akkor emelkedik csak igazán tetőfokára a hangulat. Őrülten eszményi az a jelenet, amikor a szórakozóhelyen táncolnak, és legalább ilyen jó a körítés, valamint az alatta megszólaló zene, és akkor már nem is említem a végső felvonást. Megvan mindvégig az a bizonyos nyomasztó hangulat, ugyanakkor épp ennyire lappang mellette egy kis vidámság, lazaság.

Az imént honoráltam a rendezést, mert ez olyan ritka példa arra, hogy annyira nem érdekel a balettos téma, és mégis egy percre sem fordult meg a fejemben, hogy kimenjek a filmről, vagy félbe hagyjam azt. Plusz felém nagyszerűen átjött a szenvedély, a fájdalom, az akarat, a megszállottság, és a tökéletesre törekvés. Először nem vágtam, hogy miért van szükség az R-es korhatár besorolásra, de így utólag jócskán akadt olyan momentum, ami megkívánja ezt, hiszen gondoljunk csak az olykor bevillanó horrorisztikus és ijesztő részekre, vagy épp az erotikusan túlfűtött jelenetekre. A menetdinamikájára jellemzőek az aggasztó fordulatok, meglepetések, éles vágások, aminek köszönhetően olykor hátborzongatóan sötét, olykor pedig könnyű a fajsúlya, mint a hattyú tolla.

A Fekete Hattyú igazi áttörés több szempontból, de főként Natalie Portman számára, aki ha ezért nem kapja meg az Oscar-díjat, akkor semmiért. Minden tiszteletem az övé, a karakter megformálása miatt és a tánctudásáért, főleg ennyi idősen. Visszatérve a karakterére, akivel teljesen azonosulni tudott, már-már azt mondogattam, mint Heath Ledger esetében, hogy ilyen nincs! A kis Mila Kunis szépen törtet felfelé azon a bizonyos létrán, és filmről filmre egyre csak javul a színészi játéka, így nem csodálom, hogy Aronofsky látott benne tehetséget és potenciált, de az ő alakítása igazán csak a végére teljesedik ki, mikor könnyedén játszadozik Portman karakterével. Vincent Casselt már ismerjük eléggé ahhoz, hogy tudjuk, mit várjunk el tőle, és vele sem volt baj, csak Portman egyszerűen lealázta, így alig maradt neki tér.

Ezen kívül az összes balett gyakorlat közben hasonló érzés fogott el, mintha színházban ülnék, és emellé társul néhány olyan képsor, ami akaratlanul is rögződik a néző fejében.

A fent leírtakon kívül tetszett még a smink, és hogy az elején csak pusztán különösnek tituláltam a filmet, viszont a második felében olyan szinten emelkedő tendenciát mutat fel, hogy hihetetlen!

Ha valaki leállna velem vitatkozni, és azt mondaná, neki nem tetszett a film, azt válaszolnám rá, hogy „A Fekete Hattyú nem unalmas, csak egyszerűen nem való mindenkinek.” Nálam 10/10 lesz, viszont jó néhány évig nem valószínű, hogy újranézem, mert a meglepetés hatása hiányozna belőle.

  • IMDb
  • Magyar bemutató:

12 megjegyzés:

Crash írta...

és kinek nem való? az emberiség 95%-ának ??:D:D

Névtelen írta...

Nekem bejött, bár nálam inkább erős 8-as kategória!

Crash írta...

Arra tudnám mondani h realitás közeli. De mivel oscar jelölt + 2őt kapott:D

függő írta...

Nem azért kapta a 10-et, hanem mert nézz rá, vagyis olvasd el, amit taglaltam itt pár bekezdésen át, és meglátod. Egyébként tudtam előre, hogy lesz, akinek bőven nem fog bejönni.

A 95%-al azért nincs igazad, mert rengeteg helyen csippantják az emberek ;)

Crash írta...

"Ezen kívül az összes balett gyakorlat közben hasonló érzés fogott el, mintha színházban ülnék"

Tényleg nem kötözködés, de semmi olyat nem írtál meg semmi nincs is a filmbe ami alapján ez 1 tökéletes( 10\10es ) cucc lenne. Amit meg bevágtam ahhoz 1 kérdésem lenne hányszor voltál életedben színházba?? csak úgy hozzávetőlegesen:D
Ha évi bérleted van vagy 2havonta oda jársz akkor nem szóltam és értem mire gondolsz. Ha nem akkor szerintem hülyén pontozol:D és nem hiszem h nem azért mert oscaros a dolog. ha ez 1 angol\német\akármilyen kisfilm lenne ugyan így portmennel de nincs jelölve sehova meg se nézed :P:P Az meg h sok helyen kedvelik vagy nem 1 dolog én nem azt írom h szar csak azt h vagy erősen túlpontozol vmit vagy lehúzod :)
Hna béke :)

függő írta...

Itt most nem számít hányszor voltam színházban, régi emlékek mindig megmaradnak, egyébként nagyjából 15x, de valóban nem mostanában volt ez.

Hm: a német kisfilmesről annyit, hogy ha egy filmgeek nem cuppan rá egy Aronofsky alkotásra, vagy épp nem próbálja be, akkor ott baj van. Egyébként mind1, mit gondolsz erről az Oscaros dologról, a pontoknak tényleg nincs sok közük hozzá, és ezek szerint nálad nem jött át az, ami nálam igen, ergo nem tudtad teljesen átélni a filmet és mondanivalóját.

Túlpontozásról annyit, amit már 100x leírtam: nem tetszhet mindenkinek minden film ugyanúgy, ezt tod te is jól. Nekem ennyire tetszett, miért adnék rá kevesebbet? Plusz, ezzel a témával nincs tele a padlás, főleg nem ilyen körítéssel, szóval maradjunk annyiban, hogy tudom értékelni, ami jó és egyedi ;)

Peace oda is :)

TylerD írta...

Én is láttam a filmet,nálam is 10/10. Szerintem Aronofsky legjobbja.Portman pedig oscart érdemel.De ez az az év ahol nagyon sok mindenki oscart érdemelne.Nolan is Fincher is Aronofsky is James Franco is nagyon....jó év volt és még pár nagyágyút nem is láttunk.

függő írta...

Crash: Oscar jelölt? Tehát van listád a jövő évi Oscar jelöltekről? Küldd már át pls :PP

TylerD: egyet értek, és még vagy három nagyon várt filmet remélem le tudok tolni Oscar előtt :)

TylerD írta...

függő:Hát jaja, remélem jönnek majd a dvdscreener-ek.A filmhez visszatérve a requiem egy álomért nagy kedvencem,attól talán nem jobb de a 10/10-et így is tartom.Darren Aronofsky pedig a 2 fentebb említett úriemberrel együtt a jelen és a jövő nagy rendezője.

függő írta...

TylerD: Igen, Hollywood nagy rendezőmágusai, ehhez kétség nem fér, majd a ma érkező Top10-ben meglátod, hogy érdekes módon én is pont ezt a hármast írtam be :)

De szerintem rajtuk kívül ide tartozik még Danny Boyle, Martin Scorsese, J.J. Abrams, és még sorolhatnám.

A Rekviem egy álomért még nagy hiányosságom, mert régen láttam, akkor sem az elejétől, szóval majd pótlás lesz belőle.

Mike C írta...

Én csak most néztem meg, nagyon bejött, rég tetszett ennyire film.
Van egy-két része a kritikának amit nem értek, vagy nem nagyon értek vele egyet.

"A két fiatal táncos rivalizálásából hamarosan csavaros barátság alakul"
szerintem semmilyen barátság nem alakul ki közöttük, egyszer elmennek "szórakozni", mert kicsit besokall az anyjától és az otthoni légkörtől, de még csak haverság sem alakul ki köztük. Meg igazából rivalizálás sincs közöttük.

"Az utóbbi évek legjobb balettos .... drámájával állunk szemben"
volt valaha balettos dráma?? ami még jó is volt? mert én még soha nem láttam egyet sem :)

"Megvan mindvégig az a bizonyos nyomasztó hangulat, ugyanakkor épp ennyire lappang mellette egy kis vidámság, lazaság."
Ennek a filmnek egyik jelenetében sem éreztem még csak a szikráját sem a vidámságnak és a lazaságnak, számomra minden pillanata nyomasztó, feszült, baljós hangulatú volt.

"..hogy annyira nem érdekel a balettos téma, és mégis egy percre sem fordult meg a fejemben, hogy kimenjek a filmről, vagy félbe hagyjam azt."
persze mert nem is a balett volt a téma, az csak a körítés volt, ez nem egy balettról szóló film. Szerintem senkit sem érdekel a balett, legalábbis én nem ismerek ilyen embert :)

"A Fekete Hattyú igazi áttörés több szempontból.."
írhattál volna pár szempontot, érdekelt volna, hogy szerinted miben áttörés ez a film. Mert tényleg nagyon jó film, lehet áttörés is, csak én nem tudom, hogy miben.

"Minden tiszteletem az övé, a karakter megformálása miatt és a tánctudásáért"
semmi tánctudása nincs, a fejét (vagy néha csak az arcát) odavetítették számítógéppel egy profi táncos testére. Tényleg elhitted, hogy kb. 1 év alatt vagy ameddig készült a filmre úgy megtanult táncolni, mint egy profi balettos aki kb. 5 éves kora óta balettozik?

"Vincent Casselt..., csak Portman egyszerűen lealázta, így alig maradt neki tér."
Szerintem nem alázta le, Cassel hibátlanul hozta a szereptét, teljesen hihetően játszott, csak ez a film nem róla szólt. Nem azért nem volt neki annyi tere, mert hiteltelenebbül játszott volna, hanem mert nem ő volt a főszereplő és kb. negyed annyit szerepelt.

"viszont a második felében olyan szinten emelkedő tendenciát mutat fel"
szerintem nem mutat javuló tendenciát, mert nincs hova javulni, ugyanis szerintem az eleje is ugyanolyan magas színvonalú, csak persze, hogy a végére pörög fel, áll össze a film, éri el a csúcspontot. Szóval semmivel sem gyengébb az eleje.


Nálam még furcsa, hogy egy 10 pontos filmet nem néznél meg újra jó néhány évig. Azért nem néznéd meg most megint, mert már nem élveznéd annyira, lehet még unnád is? Tehát másodjára már nem lenne 10 pont. De akkor meg nem is 10 pontos. Szerintem egy 10/10-es filmet évente többször is meg lehet nézni, vagy akár egymás után kétszer is és ugyanolyan jó. Ha meg ugyanolyan jó, akkor miért nem néznéd meg újra jó néhány évig?

Amúgy rohadtul örülök, hogy Natalie Portman kapta az Oscart, iszonyat jól játszott, de ezzel nem tudom kifejezni, hogy tényleg mennyire jól alakította a szerepét. Nem is emlékszem mikor láttam utoljára ilyen színészi játékot, amikor ennyire elhitetik velem minden másodpercben, hogy nem is színészkedik a szereplő. Simán minden idők legjobb színésznői alakítás listáján top 3-ba tenném, legalábbis az én szubjektív listámon.

függő írta...

Így három hónap után nem emlékszek minden pillanatra, de:

A balettos drámával arra céloztam, hogy olyan dráma, ami balettközpontú.

A nyomaszós rész meg kinek hogy jön le.

Ja, nem érdekel a balett, mégis elnéztem és bejött, és nem untam szét rajta az agyam ha körítés volt, ha nem :)

Áttörés: vágásban, különféle kameraállások, plusz a látomások egyáltalán nem szokványos elemei egy drámának, mint ahogyan a kicsit "ijesztősre" vett momentumok sem.

Casselről egy szóval nem mondtam h hiteltelenül játszott, meg egyértelmű h mellékszereplő volt.

Ment rá a 10 pont mert kiváló a film, és rögtön a film megnézése után úgy éreztem, ahogy írtam. Most ha azt mondaná egyik ismerős, hogy nézzem meg vele, nem mondanék nemet. :)

Egyébként hasznos a hozzászólásod, az írás néhány részét jól nyitva hagytam, bár akadt benne szándékos is, de tanulni egyértelműen soha nem szégyen ;)

Megjegyzés küldése

Filmnews.hu - Hírek egyenesen Hollywoodból